I affärer hänvisar hantering av försörjningskedjan, även känd som optimering av försörjningskedjan, till effektiv hantering av transport och leverans av varor och material, mellan platser och företag, och inkluderar både förflyttning och lagring av varor samt status och disposition av färdiga varor vid leveransplatsen. Supply chain är en avgörande process i alla affärsverksamheter. Det hjälper till att upprätthålla en stark balans mellan efterfrågan och utbudet, vilket underlättar en effektiv fördelning av resurser för att möta kundernas krav och håller kostnaderna nere. Det är ett strategiskt hanteringsverktyg som gör det möjligt för tillverkare, leverantörer, distributörer, mäklare, återförsäljare, grossister och investerare att svara på snabbt förändrade konsumentpreferenser och proaktivt söka efter de bästa leveranskällorna. En organisations förmåga att effektivt hantera sin leveranskedja bidrar till dess konkurrensfördel, vilket följaktligen påverkar företagets totala lönsamhet.
Det finns fyra huvudkomponenter i supply chain management: leveransplanering, produktplanering, tillverkningsprocessdesign och logistikhantering. Dessa processer är länkade och var och en har en betydande inverkan på den andra. Leveransplanering beskriver de beslut som fattas av en organisation i början av en leveranskedja. Denna process inkluderar detaljerad planering och hänsyn till kostnader och resurser, såsom arbete, kapital och teknik. Även om detta är den mest synliga aspekten av hantering av försörjningskedjan, är det inte den enda.
Produktplanering innefattar beslutsprocessen i samband med att skapa och marknadsföra en ny produkt, samt identifiera nyckelkunder och identifiera potentiella produktionsställen. Detta beslut inkluderar att skapa en ram för försäljningsprognoser och bestämma vilka resurser som behövs för att uppnå dessa mål. När du planerar en ny produkt eller reviderar en befintlig produkt är det viktigt att identifiera lämpliga möjligheter för att utnyttja befintliga resurser, såsom att köpa råvaror till låga priser, använda tillverkare som kan leverera färdiga produkter till kostnad vid behov och utveckla en plan för lagra och distribuera färdiga varor tills de säljs. På samma sätt är det för tillverkningsprocesser nödvändigt att identifiera flaskhalsar och söka sätt att hantera dem.
När det gäller tillverkning innebär produktionsplanering noggrann planering av tillverkningsaktiviteter för att producera tillräckliga mängder av en viss produkt, inklusive verktyg som används, antalet och kvaliteten på ingredienserna i ett recept, den process genom vilken råvaror erhålls och används i en produktionsprocess, tillverkningsprocessdesign, utförande av tillverkningsprocesser, förpackning och leveransprocedurer. Denna planeringsprocess innehåller också en beskrivning av processer som kommer att användas för att betjäna färdiga varor. Dessa inkluderar kvalitetskontroll, förpackning, lagerspårning, leverans och betalning. Det är nödvändigt att överväga och bestämma förhållandet mellan dessa olika uppgifter, liksom eventuella interaktioner mellan leverantörer och tillverkare. Till exempel använder vissa företag distributörer för att uppfylla sina råvarubehov men kan ha relationer med små leverantörer som de använder för att bearbeta sina råvaror.
Den fjärde delen av supply chain management är returprocessen. Denna term används i en bredare mening som omfattar alla processer inom supply chain management för att tillhandahålla en effektiv och effektiv supply chain. En positiv avkastning på investeringen (ROI) avser i vilken utsträckning resurserna som används på en aktivitet för att generera den ekonomiska avkastningen som kan motivera kostnaderna. Avkastningstakten kan variera mellan olika företag, beroende på dess storlek, ekonomiska funktioner och komplexiteten i verksamheten.
Det femte elementet i hanteringen av försörjningskedjan är prognoser. Prognoser handlar om förväntningar på framtida efterfrågan baserat på variabler som ekonomiska, geografiska, sociala, tekniska och andra faktorer. Prognoser används för att planera för utbud, eftersom utbud ofta är en nyckelfaktor som bestämmer efterfrågan. Prognoser för leveranskedjan förutsäger hur produkter kommer att köpas av användare i framtiden. De används också för att justera tidpunkten för leveransen så att den är mest effektiv och effektiv när den behövs mest. Det används för att förbättra effektiviteten genom att förbättra processen för hantering av försörjningskedjan.